Korrigerende øvelser fortsat

At forebygge og behandle fødder med mindre defekter og fejlstillinger er, bortset fra ordentlig fodtøj, en væsentlig faktor for at opnå forbedring. Derfor bør man give barnet et passende sæt øvelser som de skal gennemføre for at styrke musklerne der støtter og korrigere fødderne.

I nedenstående gennemgår vi nogle øvelser som alle børn vil have gavn af at udføre - defekter eller ej. Nogle øvelser skal udføres to og to så inddrag en ven/veninde og få samtidig lidt sjov og leg ud af øvelserne.

 

 

                            cwiczenia/IMG_2914.png          cwiczenia/IMG_2929.png

Udgangsposition:
Barnet der skal udføre øvelsen står med let bøjede ben, rank ryg og armene strakt lige frem.

Øvelse:
Ved at skubbe let på ryggen og knæ skal makkeren forsøge at få barnet ud af balance. Barnet der udfører øvelsen skal stå i udgangspositionen hele tiden og forsøge at bevare balancen. Skift så begge kommer til at udføre øvelsen. Gentag 2-3 gange pr. barn.

                             cwiczenia/IMG_2805.png                     cwiczenia/IMG_2809.png

Udgangsposition:
Stå med let bøjede og samlede ben uden at knæene rører hinanden. Stræk armene frem som vist.

Øvelse:
Hop med samlede ben og strakte arme frem og tilbage imens balance og position bevares.

                             cwiczenia/IMG_2801.png                      cwiczenia/IMG_2804.png
Udgangsposition:
Stå med let bøjede og samlede ben uden at knæene rører hinanden. Stræk armene frem som vist.

Øvelse:
Hop med samlede ben og strakte arme til siderne imens balance og position bevares.
 

cwiczenia/IMG_2764.png              cwiczenia/IMG_2769.png

Udgangsposition:
Stå ret op med armene ned langs siden

Øvelse:
Stå på ét ben med armene ud fra kroppen og forsøg at strække det andet ben så langt ud til siden som muligt uden at miste balancen.

                                cwiczenia/IMG_2957.png        cwiczenia/IMG_2801A_korekta.png
Udgangsposition:
Stå med let bøjede knæ og fremstrakte arme som vist. Brug en træningselastik imellem knæene.

Øvelse:
Med elastikken udspændt imellem knæene bøjer barnet sig nu langsomt ned i knæ og op igen. Sørg for at holde elastikken spændt. Nede i knæ skal denne position holdes 5-10 sekunder. Gentag 5 gange.
 
                                cwiczenia/IMG_2967.png     cwiczenia/IMG_2973.png
Udgangsposition:
Stå med let bøjede knæ og armene bagud langs overkroppen som vist. Brug en træningselastik imellem knæene.

Øvelse:
Med elastikken udspændt imellem knæene bøjer barnet sig nu ned i knæ og hopper frem med fremstrakte arme. Sørg for at holde elastikken spændt og bevar balancen. Underlaget bør være blødt så anvend en tynd madras eller lignende til at absorbere stød fra gulvet.
 
cwiczenia/IMG_2953_korekta.png   Udgangsposition:
Stå med samlede og let bøjede ben. Hold en træningselastik fast under fødderne.

Øvelse:
Træk elastikken frem og op med strakte arme. Hold strækket i ca. 5 sekunder. Gentag øvelsen 12 gange
cwiczenia/IMG_2991.png  

Udgangsposition:
Barnet står ret op med en træningselastik omkring livet/hofterne. Hjælperen holder fast i elastikken.

Øvelse:
Barnet taget et par skridt frem samtidig med at hjælperen holder fast i elastikken således at denne strammes. Når elastikken er tilstrækkelig stram fastholdes positionen i 5 sekunder hvorefter man langsomt returnerer til udgangspunktet. Gentag 5-10 gange.

cwiczenia/IMG_2995.png  

Udgangsposition:
Barnet står ret op med en træningselastik omkring skinnebenet. Hjælperen holder fast i elastikken.

Øvelse:
Barnet taget et par skridt frem samtidig med at hjælperen holder fast i elastikken således at denne strammes. Når elastikken er tilstrækkelig stram fastholdes positionen i 5 sekunder hvorefter man langsomt returnerer til udgangspunktet. Gentag 5-10 gange.

cwiczenia/IMG_3002.png  

Udgangsposition:
Barnet står ret op med en træningselastik under den ene fod.

Øvelse:
Tag fat i elastikken og stræk benet så elastikken strammes. Træk derefter benet ud til siden og fasthold positionen i 10 sekunder. Skift ben og gør det samme. Gentag 5-10 gange.

cwiczenia/IMG_3021.png  

Udgangsposition:
Barnet står ret op med en træningselastik under den ene fod.

Øvelse:
Tag fat i elastikken og stræk benet så elastikken strammes. løft derefter benet op og frem og fasthold positionen i 10 sekunder. Skift ben og gør det samme. Gentag 5-10 gange.

cwiczenia/IMG_3024.png  

Udgangsposition:
Barnet står ret op med en træningselastik under den ene fod.

Øvelse:
Den forreste fod holder elastikken - den bagerste er ca. en hoftebredde bagved den forreste. Løft elastikken i fremstrakte arme og hold balancen og trækket i elastikken. Skift ben og gør det samme. Gentag ca. 5-10 gange.

 

 

cwiczenia/IMG_2983.png

 

Udgangsposition:
Bind træningselastikken omkring anklerne med let spredte ben.

Øvelse:
Gå nu frem, tilbage og tilsiden med større og større skridt men sørg for hele tiden at fastholde balancen og den oprejste position.

cwiczenia/IMG_3110.png  

Udgangsposition:
Stil dog i en let bøjet position op ad en væg med armene ned langs siden som vist.

Øvelse:
Stræk armene op og frem og sørg for samtisig at presse ballerne ind imod væggen. Sørg for at fødder og knæ er lige og at der er fuld kontakt med gulvet. Gentag denne øvelse 10-12 gange.

cwiczenia/IMG_2905.png

 

Udgangsposition:
Barnet sidder på bolden og en forældre tager fat i barnets underben.

Øvelse:
Forældren svinger nu benene fra side til side og barnet skal forsøge at opretholde balancen siddende på bolden. Barnet kan strække armene ud til siden for bedre at holde balancen.

cwiczenia/IMG_2827.png   Udgangsposition:
Barnet ligger på maven på bolden imens en forældre tager fat i benene

Øvelse:
Forældren skubber barnet fremad på bolden og barnet holder balancen imens man forsøger at røre næsen med begge hænder. Træk langsomt barnet tilbage og start forfra.
                           cwiczenia/IMG_2834.png   cwiczenia/IMG_2839.png
Lig på ryggen på bolden og rul frem og tilbage skiftes hvis med støtte på hænder og fødder. Få evt. hjælp af mor eller far.
 
                                       cwiczenia/IMG_3033_korekta.png                   cwiczenia/IMG_3040_korekta.png
Sid på en bold med en træningselastik under fødderne. Tag fat i elastikken og hop langsomt op og ned som vist på billederne